Viitor specialist!!!

Viitor specialist!!!

marți, 17 ianuarie 2012

Servicii WEB 2.0

Cele mai polpulare servicii WEB 2.0 utilizate in educatie sunt:



  • yahoo

  • google

  • youtube

  • wikipedia

  • facebook

  • blogger

  • teachpro

  • flickr

  • lemill

  • fathom

  • prezi

Cele mai polpulare servicii WEB 2.0 utilizate in educatie sunt:
-YAHOO
Este un portal și motor de căutare, considerat a fi fost primul motor de căutare performant. În prezent, oferă unele dintre cele mai populare servicii online, toate bazate pe un cont unic: un serviciu de e-mail (Yahoo! Mail), având spațiu de stocare nelimitat, un program de conversație pe internet (Yahoo! Messenger), știri (Yahoo! News), călătorii (Yahoo! Travel) și multe altele.;
-GOOGLE
Reţeaua Google reprezintă un grup amplu de site-uri web şi de alte produse, cum ar fi bloguri şi programe e-mail.
Google este la momentul actual cel mai popular motor de cautare la nivel international. Este atat de popular printre utilizatorii de internet, incat numele sau a devenit verb al limbii engleze, folosit frecvent:
to google = a cauta
Google s-a nascut in 1997, cu mult dupa ce alte motoare de cautare inca populare la momentul de fata se lansasera. Se bazeaza pe o teza scrisa de, acum milionarii, insa pe atunci inca studentii, Serghei Brin si Larry Page, la Stanford University. A fost descris ca fiind revolutionar si foarte scalabil. Aceste afirmatii, facute in 1998, sunt valabile in continuare si azi.
Prin simpla introducere a unui text de cautat, un utilizator poate vedea imediat cateva din calitatile Google: viteza, acuratete, obiectivitate si usurinta in folosire. Aproape imediat dupa introducerea unor termeni de cautat, o lista cu rezultate relevante este returnata utilizatorului. Lista este impartita in pagini, fiecare link are si un mic sumar, termenii cautati fiind ingrosati.
Dar rapidul si marele succes de care s-a bucurat Google se datoreaza manierei originale in care rezultatele sunt sortate. Aceasta metoda se numeste Page Rank si atribuie fiecare pagini o valoare intre 1 si 10, calculata dupa o formula ce aduna toate PR-urile fiecare pagini care pointeaza la respectiva pagina, impartite la numarul de linkuri din ele. Aceasta formula, aparent complicata, se bazeaza pe ideea simpla ca daca o pagina este importanta, atunci si paginile catre care link-uieste ea sunt la fel.
Dar cand i se returneaza lista de rezultate unui utilizator, importanta acesteia la nivel global nu este singura care conteaza. Pentru a il ajuta cat mai mult pe utilizator in cautarea sa, Google sorteaza paginile si dupa relevanta fata de acea cautare specifica. Aceasta se calculeaza adunind de cate ori apare pe pagina respectiva sirul cautat. Dar o simpla adunare nu este de ajuns, in schimb Google efectueaza o analiza complexa, studiind in ce parti ale paginii apar respectivii termeni, si atribuindu-le diferite ponderi (de exemplu prezenta termenilor in titlu are evident o pondere mai mare decat sa zicem undeva la intamplare in pagina). De asemenea, Google studiaza si ce "zic" alte pagini despre pagina respectiva, adica ceea ce este scris in texul link-ului care pointeaza catre pagina web analizata.
Paginile cu aceeasi relevanta sunt sortate dupa importanta, pe criteriul ca o pagina "importanta global" contine informati mai corecte si mai bine scrise. In acest fel Google este sigur ca livreaza utilizatorului o lista de rezultate cat mai apropiate de nevoile acestuia.
Scalabilitatea si viteza motorului Google sunt asigurate de o serie de computere inter-conectate, in loc de folosirea a doar cateva servere puternice.
Toate acestea combinate rezulta intr-unul din cele mai puternice motoare de cautare, cu o popularitate uriasa si in continua crestere.
-YOUTUBE
YouTube este un site web care permite incarcarea si vizualizarea de continut video.
Utilizatorii pot posta videoclipuri sub mai multe forme: de animaţii, filmari de evenimente publice, inregistrari personale, de divertisment etc. Sunt total excluse clipurile care au un caracter ilegal sau inofensiv.
Cand a aparut YouTube?
YouTube a fost creat in februarie 2005 de catre 3 angajati ai companiei PayPal. In octombrie 2006, Gooogle Inc anunta ca a reusit sa ajunga la o intelegere cu privire la cumpararea aplicatiei pentru suma de 1,75 miliarde de dolari, actiune care s-a finalizat in 13 noiembrie 2006.
YouTube, pe langa utilitatile tehnice de care dispune, de vizualizare si incarcare a videoclipurilor este si o aplicatie software sociala, cu caracter educativ. Astfel, site-ul incurajeaza activitati precum creatia si exprimarea opiniei, dand un imbold tinerilor care apartin Generatiei Net de a se face valorificati.
WIKIPEDIA
Este o enciclopedie libera si multilingvisitica, dezvoltata in mod colaborativ de catre voluntari.
La Wikipedia nu există nici o limitare a spațiului rezervat conținutului sau a numărului de subiecte pe care le putem acoperi. Lungimea articolelor poate fi o problemă pentru cititorii noștri care se conectează la internet prin linii telefonice sau de la dispozitive mobile cu memorie limitată; această problemă se poate rezolva divizînd articolele în secțiuni descrise în pagini separate. În afară de această restricție tehnică singurele limite sînt cele impuse de politica de verificabilitate.
-facebook
Retea de socializare.
Încercând o definiţie sumară a conceptului, prin “site de socializare” înţeleg acel loc virtual unde un individ are posibilitatea de a-şi crea un profil (mai mult sau mai puţin în concordanţă cu realitatea), în care specifică date personale şi de contact, preferinţe, hobby-uri etc, urmărind cunoaşterea altor oameni cu aceleaşi domenii de interes şi schimbarea de informaţii cu aceştia.
Unul dintre cele mai de succes siteuri de socializare din zilele noastre este Facebook care, deşi are în spate o istorie puţin haioasă, devine pe zi ce trece tot mai serios. Adică începe să facă bani la modul industrial. Prin 2003 Mark Zuckerberg a inventat Facemash (predecesorul lui Facebook) pe când se afla în al doilea an de studenţie la Harvard. Până acum nimic deosebit, se ştie doar că ăia de la Harvard au o inteligenţă peste media generală. Detaliul delicios este că ideea i-a venit acestuia după ce l-a părăsit prietena şi încerca să facă ceva care să-l ajute să nu se mai gândească la aceasta. Site-ul Facemash a fost şters de pe serverele universităţii şi Mark Zuckerberg ameninţat cu exmatricularea fiind acuzat de mai multe încălcări ale regulamentelor de ordine internă.
În ianuarie 2004 Zuckerberg a fondat thefacebook.com, site care a evoluat continuu de atunci şi în decurs de 6 ani a ajuns să arate aşa cum îl ştie toată lumea astăzi. Din septembrie 2006 oricine care are peste 13 ani şi deţine o adresă validă de e-mail îşi poate crea un cont de Facebook. Mai mult, cei care deţin un cont Facebook pot adera la reţele organizate după oraşe, locuri de muncă, şcoli sau universităţi. Utilizatorii mai pot adăuga prieteni, trimite mesaje ori actualiza profilul personal transmiţându-le astfel cunoştinţelor informaţii despre ei.
Există ţări în care Facebook a iscat controverse, existând perioade de timp în care acesta a fost interzis în Siria, China, Vietnam sau Iran, alături de multe companii ai căror şefi erau iritaţi de faptul că angajaţii pierdeau prea mult timp cu el.
Deşi au exista de-a lungul anilor mai multe tentative de cumpărare a lui Facebook, mai ales după achiziţia din 2005 de către News Corp a celui mai serios concurent, MySpace, printre companiile interesante numărându-se şi nume mari ca Yahoo, Google sau Microsoft, fondatorul acesteia Mark Zuckerberg a spus totdeauna că nu este interesat să vândă ci vrea ca Facebook să rămână independent. Cu toate acestea, în 2007 Microsoft a anunţat că a cumpărat o feliuţă de 1,6% din Facebook pentru suma de 240 milioane dolari urmând ca în 2008 multimiliardarul din Hong-Kong Li Ka-shing să investească suma de 60 milioane dolari.
Nici problemele de confidenţialitate nu i-au ocolit pe părinţii spirituali ai serviciului, mai ales că serverele acestuia au fost compromise de câteva ori. Din principiu, vizualizarea detaliilor unui profil este restricţionată pentru vizitatori și limitată pentru utilizatorii care nu sunt în relaţii de prietenie. Alte păţanii care au mai apărut prin presă au fost controversele legate de vânzarea sau cumpărarea de “prieteni”, poveste care o putem pune fără emoţii în acelaşi folder cu asta, care îl are ca personaj principal pe celălalt serviciu cu dezvoltare explozivă, respectiv Twitter.
Prezentare: Astăzi Facebook excede prin funcţionalitatea oferită definiţia siteului de socializare enunţată anterior, acesta evoluând într-o platformă unde utilizatorul are acces la mai multe aplicaţii/servicii (numărul estimat al acestora fiind în prezent de peste 40.000). Cele mai populare aplicaţii pot fi accesate chiar de pe prima pagină, iar acestea sunt:
- Wall: câmpul unde fiecare utilizator poate scrie mesaje vizibile celorlalţi utilizatori;
- Pokes: o facilitate de atenţionare a unui utilizator similară “BUZZ“-ului din yahoo messenger;
- Notes: este practic un editor text online care permite şi încărcarea de fotografii, similar cu cele folosite de către platformele de blogging; de asemenea, utilizatorii pot importa postări realizate pe alte platforme de blogging cum ar fi: Xanga, Blogger sau LiveJournal;
- Photos: utilizatorul poate încărca şi sorta pe albume fotografii, fără limită de număr (spre deosebire de servicii similare ca Flickr sau Photobucket), deşi un album nu poate conţine mai mult de 200 imagini; altă opţiune interesantă este aceea de etichetare a utilizatorilor direct pe fotografie (dacă o fotografie conţine imaginea unui prieten, utilizatorul poate eticheta acel prieten scriindu-i numele, iar acesta va primi o notificare în acest sens şi un link pentru a putea vizualiza fotografia cu pricina);
- Videos: clipuri video cu o mărime maximă de 1024 MB şi sub 20 de minute pot fi încărcate direct pe site sau înregistrate cu ajutorul camerei web (cam ca la YouTube);
- Status: permite descrierea acţiunii curente şi a locaţiei utilizatorului;
- News Feeds: apare în pagina de start a fiecărui utilizator Facebook şi subliniază informaţiile importante despre schimbările petrecute în profilele prietenilor, zilele de naştere ale acestora sau evenimente care vor avea loc în viitorul apropiat;
- Chat: permite discuţii live cu ceilalţi membrii Facebook atât de tipul “unu-la-unu” cât şi în sistem conferinţă (cu ajutorul unor programe suplimentare);
- Events: reprezintă posibilitatea unui utilizator de a-şi anunţa prietenii de pe Facebook despre evenimentele care urmează să aibă loc în comunitatea lor împreună cu trimiterea de invitaţii (care au şi formular de confirmare/infirmare a participării);

Exemple de cadouri virtuale Facebook
- Gifts: începând cu februarie 2007 utilizatorii Facebook pot trimite cadouri virtuale (însoţite de câte un mesaj) celorlalţi prieteni; primul cadou este gratuit, în timp ce următoarele costă 1 dolar SUA/bucata, deşi sistemul a evoluat în sensul că în prezent pentru 1 dolar se dau 100 de puncte care pot fi folosite şi în alte aplicaţii Facebook;
- Games: explozia în popularitate a site-urilor de socializare, în frunte cu Facebook a dus la apariţia unei noi categorii de jocuri online, aşa numitele jocuri sociale, care pot fi jucate de două sau mai multe persoane. Cea mai înaltă treaptă a podiumului este ocupată de Farmville, care a anunţat recent că a depăşit numărul de 80 milioane de jucători pe lună, în timp ce este jucat zilnic de aproximativ 30 de milioane. Totodată acesta a câştigat recent titlul de “Jocul social al anului”. Un top al celor mai populare jocuri Facebook poate fi consultat aici.
- Marketplace: lansată din mai 2007, această facilitate permite utilizatorilor Facebook să posteze banere publicitare gratuite din următoarele categorii: “De vânzare”, “Locuinţă”, “Locuri de muncă” şi “Altele”. În 2009 Facebook a transferat proprietatea Marketplace lui Oodle.
Celelalte aplicaţii sunt împărţite în mai multe categorii dintre care le enumăr aici pe cele mai populare: “Prieteni şi familie“, “Utilităţi“, “Divertisment“, “Sport“, “Doar pentru distracţie” şi “Business“.
Limita maximă de prieteni ai unui utilizator Facebook este de 5.000 (oricum trebuie să fii o persoană importantă ca să ai 5.000 de prieteni). Cei care se lovesc de această limită au posibilitatea de a-şi transforma profilul Facebook într-o pagină web (un fel de mini-site local) pe care cei doritori o pot urmări devenind fani ai acesteia.
Monetizare: Deşi avea de ceva ani buni încoace un număr impresionant de utilizatori, de ordinul zecilor de milioane, Facebook a înregistrat pentru prima oară profit în septembrie 2009. Folosirea site-ului este gratuită pentru utilizatorii acestuia, veniturile fiind obţinute din afişarea de banere publicitare (nişte drepturi de afişare a acestora având şi Microsoft). După ce în noiembrie 2008 Mark Zuckerberg afirma că monetizarea Facebook după modelul motoarelor de căutare nu va funcţiona, site-ul câştigă bani tot din (surpriză?!) afişarea de banere publicitare dar cu câteva diferenţe notabile faţă de cele care le ştim cu toţii de pe alte site-uri. Fiind un site de socializare, oamenii tind să-şi petreacă destul de mult timp pe acesta, timpului de afişare a reclamelor crescând astfel direct proporţional. Deci expunerea îndelungată este garantată. O altă diferenţă o constă în relevanţa reclamelor afişate care este aproape de 100% în cazul Facebook din cauză că acestea sunt sortate automat în funcţie de preferinţele pe care şi le alege utilizatorul la crearea contului (de exemplu dacă tu îi spui lui Facebook că eşti interesat în finanţe-bănci, în sidebar-ul din dreapta sus vor fi afişate reclame din acest domeniu). Mai umblau prin Zvonlandia la un moment dat nişte şuşoteli conform cărora Facebook ar intenţiona să-şi taxeze utilizatorii acestuia pentru accesarea şi folosirea lui, lucru infirmat categoric de către oficiali (e la mintea cocoşului că traficul ar urmări rapid o pantă descendentă cu repercusiuni vizibile şi în numărul de afişări a banerelor publicitare şi, implicit a încasărilor).
Epilog: Săptămâna aceasta Facebook a trecut pe locul 2 în topul site-urilor cu cel mai mare trafic din SUA, detronând astfel o legendă vie, respectiv Yahoo. În aceeaşi perioadă Facebook a anunţat că a reuşit înjumătăţirea timpului de încărcare a site-ului în ultimele 6 luni (pentru utilizatorii din SUA). Acest câştig în viteză s-a realizat prin micşorarea fişierelor care trebuie încărcate de pe serverele companiei, împărţirea aceloraşi coduri HTML şi CSS de către mai multe pagini Facebook, optimizare Javascript şi împărţirea paginilor web în sub-pagini care deşi se încarcă separat şi consecutiv, impresia generală furnizată este aceea că site-ul este mai rapid. Cu toate aceste eforturi, nu puţine plângeri de încărcări lente şi “agăţări” ale siteului continuă să apară. Lucru relativ normal pentru o platformă care are peste 400 milioane de utilizatori care-şi petrec din ce în ce mai mult timp folosind-o.
O altă noutate o constituie interconectarea Facebook cu Paypal» un business e-commerce care permite efectuarea de plăţi şi transferul unor sume de bani prin internet. Paypal este o alternativă electronică a metodelor tradiţionale de plată cum ar fi cecurile bancare sau ordinele de plată, un nou univers de posibilităţi fiind astfel făcut accesibil utilizatorilor.
-blogger
Platforma pentru crearea blogurilor.
Un blog (cuvânt provenit de la expresia engleză web log = jurnal pe Internet) este o publicație web (un text scris) ce conține articole periodice sau și cu actualizare neîntreruptă, ce au de obicei un caracter personal. Ca regulă, actualizarea blogurilor constă în adăugiri de texte noi, asemenea unui jurnal, toate contribuțiile fiind afișate în ordine cronologică inversă (cele mai noi apar imediat, sus, la vedere). Acest gen de publicații web sunt în principiu accesibile publicului larg.
Dacă la început blogurile erau actualizate manual, cu timpul au apărut "unelte" (programe și metode) care să automatizeze acest proces. Utilizarea unui astfel de software bazat pe browsere Internet este acum un aspect obișnuit al blogging-ului.
Există mai multe platforme pentru bloguri, de exemplu Wordpress (cea mai cunoscută și folosită platformă de blogging), Blogger ș.a.
Scopul blogurilor variază foarte mult, de la jurnale personale și până la "armele" publicitare ale campaniilor politice, ale programelor media sau ale diferitelor companii comerciale. De asemenea, ele variază și în funcție de autor - de la unul singur la o comunitate întreagă. Blogurile pot constitui și o sursă importantă de venituri pentru cei care le administrează.
Multe bloguri permit vizitatorilor lor să răspundă prin comentarii, care sunt și ele publice, creându-se astfel o comunitate de cititori centrată în jurul blogului; alte bloguri nu sunt interactive.
Totalitatea blogurilor și a autorilor de bloguri a fost denumită blogosferă. Vezi de exemplu blogosfera românească, blogosfera moldovenească. Pe lângă asta, blogurile constituie una din numeroasele fațete ale fenomenului numit Web 2.0.

-teachpro
Ofera lectii video


-flickr
Partajarea imaginilor.
Flickr, apartinand companiei Yahoo, este un site ce permite stocarea de imagini in mod gratuit si publicarea acestora pe internet.
Pentru a face acest lucru si a beneficia de restul facilitatilor site-ului, este necesara crearea unui cont. Avand mail pe yahoo face ca procedura sa fie mai simpla.
lemill
Crearea proiectelor de lectii, partajarea video lectiilor, crearea testelor online.


-fathom
Resurse gratuite şi cursuri plătite de o deosebită calitate (enciclopedie, dictionat, atlas geografic, obiecte multimedia, teste grila);


-prezi
Crearea prezentarilor online.

Pentru a vizualiza un blog pe o altă platformă urmaţi linkul:
http://turtureanuana.wordpress.com/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu